Падрыхтоўка да летняй аздараўленчай працы
У адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі працягласць летняга аздараўленчага перыяду (летніх канікул) ва ўстанове дашкольнай адукацыі складае 92 дні.
Арганізацыя дзейнасці ўстаноў дашкольнай адукацыі ў летні перыяд патрабуе дбайнай падрыхтоўкі з боку ўпраўленняў (аддзелаў) адукацыі, спорту і турызму, арганізацый аховы здароўя, устаноў дашкольнай адукацыі, а таксама міжведамаснага ўзаемадзеяння з адпаведнымі структурнымі падраздзяленнямі Міністэрства па надзвычайных сітуацыях (тэрытарыяльнымі ўпраўленнямі па надзвычайных сітуацыях), Міністэрства ўнутраных спраў (Дзяржаўная аўтаінспекцыя) і інш.
Медыцынскія работнікі арганізацый аховы здароўя і педагагічныя работнікі ўстаноў дашкольнай адукацыі ўзаемадзейнічаюць па пытаннях забеспячэння летняга аздараўлення выхаванцаў праз арганізацыю і кантроль санітарна-эпідэміялагічнага рэжыму, распарадку дня, харчавання, санітарнага стану памяшкання і інш.
З мэтай забеспячэння бяспечных умоў знаходжання выхаванцаў, а таксама стварэння адаптыўнага адукацыйнага асяроддзя, якое садзейнічае іх паўнавартаснаму развіццю, умацаванню здароўя, кіраванне (аддзел) адукацыі, спорту і турызму выдае загад аб падрыхтоўцы і правядзенні летняй аздараўленчай работы ва ўстановах дашкольнай адукацыі.
Паказчыкамі гатоўнасці ўстановы дашкольнай адукацыі да летняга перыяду з'яўляюцца:
- наяўнасць і спраўнасць стацыянарнага гульнявога і спартыўнага абсталявання, плескательных басейнаў;
- наяўнасць гульняў і цацак, спартыўнага інвентара, навучальных выданняў, сродкаў навучання для арганізацыі розных відаў дзіцячай дзейнасці;
- функцыянаванне палівальнай сістэмы;
- забеспячэнне замены пяску ў шматфункцыянальных пясочніцах з зачыняюцца вечкамі (наяўнасць адпаведнага суправаджальнага дакумента);
- засечанасць вокнаў ва ўстанове дашкольнай адукацыі.
З мэтай стварэння спрыяльных умоў для знаходжання выхаванцаў ва ўстанове дашкольнай адукацыі арганізуецца работа па выяўленні ў законных прадстаўнікоў выхаванцаў патрэбы ва ўстановах дашкольнай адукацыі ў летні перыяд.
Пры скарачэнні колькасці выхаванцаў у летні перыяд дапускаецца перафармаванне груп ва ўстанове дашкольнай адукацыі, у тым ліку ў рознаўзроставыя групы, або іх закрыццё; наведванне ўстановы дашкольнай адукацыі навучэнцамі першых класаў, размешчаных на яго базе.
Арганізацыя дзейнасці ўстаноў дашкольнай адукацыі ў летні перыяд патрабуе дбайнай падрыхтоўкі з боку ўпраўленняў (аддзелаў) адукацыі, спорту і турызму, арганізацый аховы здароўя, устаноў дашкольнай адукацыі, а таксама міжведамаснага ўзаемадзеяння з адпаведнымі структурнымі падраздзяленнямі Міністэрства па надзвычайных сітуацыях (тэрытарыяльнымі ўпраўленнямі па надзвычайных сітуацыях), Міністэрства ўнутраных спраў (Дзяржаўная аўтаінспекцыя) і інш.
Медыцынскія работнікі арганізацый аховы здароўя і педагагічныя работнікі ўстаноў дашкольнай адукацыі ўзаемадзейнічаюць па пытаннях забеспячэння летняга аздараўлення выхаванцаў праз арганізацыю і кантроль санітарна-эпідэміялагічнага рэжыму, распарадку дня, харчавання, санітарнага стану памяшкання і інш.
З мэтай забеспячэння бяспечных умоў знаходжання выхаванцаў, а таксама стварэння адаптыўнага адукацыйнага асяроддзя, якое садзейнічае іх паўнавартаснаму развіццю, умацаванню здароўя, кіраванне (аддзел) адукацыі, спорту і турызму выдае загад аб падрыхтоўцы і правядзенні летняй аздараўленчай работы ва ўстановах дашкольнай адукацыі.
Паказчыкамі гатоўнасці ўстановы дашкольнай адукацыі да летняга перыяду з'яўляюцца:
- наяўнасць і спраўнасць стацыянарнага гульнявога і спартыўнага абсталявання, плескательных басейнаў;
- наяўнасць гульняў і цацак, спартыўнага інвентара, навучальных выданняў, сродкаў навучання для арганізацыі розных відаў дзіцячай дзейнасці;
- функцыянаванне палівальнай сістэмы;
- забеспячэнне замены пяску ў шматфункцыянальных пясочніцах з зачыняюцца вечкамі (наяўнасць адпаведнага суправаджальнага дакумента);
- засечанасць вокнаў ва ўстанове дашкольнай адукацыі.
З мэтай стварэння спрыяльных умоў для знаходжання выхаванцаў ва ўстанове дашкольнай адукацыі арганізуецца работа па выяўленні ў законных прадстаўнікоў выхаванцаў патрэбы ва ўстановах дашкольнай адукацыі ў летні перыяд.
Пры скарачэнні колькасці выхаванцаў у летні перыяд дапускаецца перафармаванне груп ва ўстанове дашкольнай адукацыі, у тым ліку ў рознаўзроставыя групы, або іх закрыццё; наведванне ўстановы дашкольнай адукацыі навучэнцамі першых класаў, размешчаных на яго базе.
Асаблівасці арганізацыі адукацыйнага працэсу ў летні аздараўленчы перыяд
Арганізацыя адукацыйнага працэсу ва ўстановах дашкольнай адукацыі ў летні перыяд уключае аптымальнае чаргаванне спецыяльна арганізаванай і нерэгламентаванай дзейнасці выхаванцаў. Пры гэтым неабходна ўлічваць, што ў перыяд летняй аздараўленчай кампаніі павялічваецца час знаходжання выхаванцаў на свежым паветры, скарачаецца колькасць часу, адведзенага на правядзенне спецыяльна арганізаванай дзейнасці.
Змест адукацыі дзяцей у летні перыяд рэалізуецца ў партнёрскай дзейнасці дарослага з выхаванцамі, якая прадугледжвае:
- уключанасць педагога ў дзейнасць нароўні з дзецьмі;
- добраахвотнае далучэнне дзяцей да дзейнасці (без псіхічнага і дысцыплінарнага прымусу);
- свабоднае зносіны і перасоўванне дзяцей падчас дзейнасці;
- адкрытае часовае завяршэнне дзейнасці (кожны дзейнічае ў сваім тэмпе);
- інтэграцыю мастацка-эстэтычнай і фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці з іншымі відамі дзіцячай дзейнасці (пазнавальнай практычнай, зносінамі, гульнявой, працоўнай і інш.).
У перыяд летняга аздараўлення прыярытэтным з'яўляецца арганізацыя дзейнасці дзяцей фізкультурна-аздараўленчай і мастацка-эстэтычнай накіраванасці, якая ажыццяўляецца ў спецыяльна арганізаваных формах, рэгламентаваных тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі, па адпаведных адукацыйных абласцях ("Фізічная культура", "мастацтва") і нерэгламентыраванай дзейнасці выхаванцаў, у якую ўваходзяць:
- самастойную дзейнасць ва ўмовах створанай педагагічнымі работнікамі прадметна-развіццёвай адукацыйнай асяроддзя, якая забяспечвае кожнаму дзіцяці магчымасць выбраць дзейнасць па інтарэсах і якая дазваляе яму ўзаемадзейнічаць з аднагодкамі або дзейнічаць індывідуальна;
- арганізаваную педагагічным работнікам дзейнасць дзяцей, накіраваную на рашэнне адукацыйных задач.
Фізкультурна-аздараўленчая работа ўключае:
- ранішнюю гімнастыку;
- фізкультурныя заняткі (гульнявога, сюжэтнага, тэматычнага выгляду);
- рухомыя гульні і фізічныя практыкаванні на прагулцы;
- актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя);
- самастойную рухальную дзейнасць;
- загартоўванне.
Ранішняя гімнастыка праводзіцца штодня на паветры. У яе змест з улікам узроставых асаблівасцяў выхаванцаў могуць быць уключаны:
- комплекс агульнаразвіццёвых практыкаванняў;
- абгульванне сюжэту;
- 3-4 рухомыя гульні;
- фізічныя практыкаванні з выкарыстаннем паласы перашкод, найпростых трэнажораў;
- аздараўленчы бег на ўчастку;
- элементы рытмічнай гімнастыкі, танцавальныя руху, карагоды і інш.
У летні перыяд ствараюцца спрыяльныя ўмовы для рухальнай актыўнасці дзяцей і ўзмацнення аздараўленчага ўздзеяння фізічных практыкаванняў.
Фізкультурныя заняткі на паветры:
- павышэнне адаптыўных і функцыянальных магчымасцяў арганізма выхаванцаў на аснове комплекснага выкарыстання фізічных практыкаванняў, рухомых гульняў у спалучэнні з прыроднымі сродкамі аздараўлення (сонца, паветра, вада, кліматычныя ўмовы) і гігіенічнымі фактарамі (наяўнасць спартыўнай адзення і абутку, гігіена месцаў правядзення заняткаў і інш.);
- пашырэнне рухальнага вопыту дзяцей; замацаванне і ўдасканаленне практыкаванняў у хадзе, бегу, скачках, лазаньі, кіданні; развіццё фізічных якасцяў (сілы, хуткасці, спрыту, вынослівасці, гнуткасці); авалоданне элементамі спартыўных гульняў, тэхнікай спартыўных практыкаванняў за кошт аптымальнага і варыятыўнага прымянення прадметнай фізкультурна-развіццёвай асяроддзя, адэкватнай ўзросту і здольнасцям выхаванцаў.
Змест адукацыі дзяцей у летні перыяд рэалізуецца ў партнёрскай дзейнасці дарослага з выхаванцамі, якая прадугледжвае:
- уключанасць педагога ў дзейнасць нароўні з дзецьмі;
- добраахвотнае далучэнне дзяцей да дзейнасці (без псіхічнага і дысцыплінарнага прымусу);
- свабоднае зносіны і перасоўванне дзяцей падчас дзейнасці;
- адкрытае часовае завяршэнне дзейнасці (кожны дзейнічае ў сваім тэмпе);
- інтэграцыю мастацка-эстэтычнай і фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці з іншымі відамі дзіцячай дзейнасці (пазнавальнай практычнай, зносінамі, гульнявой, працоўнай і інш.).
У перыяд летняга аздараўлення прыярытэтным з'яўляецца арганізацыя дзейнасці дзяцей фізкультурна-аздараўленчай і мастацка-эстэтычнай накіраванасці, якая ажыццяўляецца ў спецыяльна арганізаваных формах, рэгламентаваных тыпавым вучэбным планам дашкольнай адукацыі, па адпаведных адукацыйных абласцях ("Фізічная культура", "мастацтва") і нерэгламентыраванай дзейнасці выхаванцаў, у якую ўваходзяць:
- самастойную дзейнасць ва ўмовах створанай педагагічнымі работнікамі прадметна-развіццёвай адукацыйнай асяроддзя, якая забяспечвае кожнаму дзіцяці магчымасць выбраць дзейнасць па інтарэсах і якая дазваляе яму ўзаемадзейнічаць з аднагодкамі або дзейнічаць індывідуальна;
- арганізаваную педагагічным работнікам дзейнасць дзяцей, накіраваную на рашэнне адукацыйных задач.
Фізкультурна-аздараўленчая работа ўключае:
- ранішнюю гімнастыку;
- фізкультурныя заняткі (гульнявога, сюжэтнага, тэматычнага выгляду);
- рухомыя гульні і фізічныя практыкаванні на прагулцы;
- актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя);
- самастойную рухальную дзейнасць;
- загартоўванне.
Ранішняя гімнастыка праводзіцца штодня на паветры. У яе змест з улікам узроставых асаблівасцяў выхаванцаў могуць быць уключаны:
- комплекс агульнаразвіццёвых практыкаванняў;
- абгульванне сюжэту;
- 3-4 рухомыя гульні;
- фізічныя практыкаванні з выкарыстаннем паласы перашкод, найпростых трэнажораў;
- аздараўленчы бег на ўчастку;
- элементы рытмічнай гімнастыкі, танцавальныя руху, карагоды і інш.
У летні перыяд ствараюцца спрыяльныя ўмовы для рухальнай актыўнасці дзяцей і ўзмацнення аздараўленчага ўздзеяння фізічных практыкаванняў.
Фізкультурныя заняткі на паветры:
- павышэнне адаптыўных і функцыянальных магчымасцяў арганізма выхаванцаў на аснове комплекснага выкарыстання фізічных практыкаванняў, рухомых гульняў у спалучэнні з прыроднымі сродкамі аздараўлення (сонца, паветра, вада, кліматычныя ўмовы) і гігіенічнымі фактарамі (наяўнасць спартыўнай адзення і абутку, гігіена месцаў правядзення заняткаў і інш.);
- пашырэнне рухальнага вопыту дзяцей; замацаванне і ўдасканаленне практыкаванняў у хадзе, бегу, скачках, лазаньі, кіданні; развіццё фізічных якасцяў (сілы, хуткасці, спрыту, вынослівасці, гнуткасці); авалоданне элементамі спартыўных гульняў, тэхнікай спартыўных практыкаванняў за кошт аптымальнага і варыятыўнага прымянення прадметнай фізкультурна-развіццёвай асяроддзя, адэкватнай ўзросту і здольнасцям выхаванцаў.
Пры арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы асаблівую ўвагу трэба надаваць індывідуальнай працы з выхаванцамі. Падбор матэрыялу неабходна ажыццяўляць з улікам асаблівасцяў рухальнага развіцця дзяцей ранняга і дашкольнага ўзросту. Варыянтамі арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы з'яўляюцца:
- комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) і фізічных практыкаванняў з пэўнай скіраванасцю (у тым ліку сюжэтнай):
- прафілактыка парушэнняў паставы і плоскаступнёвасці;
- развіццё каардынацыйных здольнасцяў;
развіццё фізічных якасцяў;
- удасканаленне рухальных уменняў і навыкаў (выкананне знаёмых рухаў у новых спалучэннях, з незвычайных зыходных палажэнняў, у незвычайных умовах і т.п.).
Элементы спартыўных гульняў (баскетбол, футбол, настольны тэніс, мястэчкі і інш.) і спартыўныя практыкаванні (катанне на ровары, самакаце, плаванне і інш.).
Гульні з элементамі спартыўнага арыентавання.
Комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) з рознымі відамі асноўных рухаў, якія развіваюць творчую актыўнасць і самастойнасць выхаванцаў.
Актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя) як форма калектыўнага, дзейнага адпачынку, комплексна вырашае аздараўленчыя, адукацыйныя і выхаваўчыя задачы, спрыяе развіццю ў дзяцей ўмення творча выкарыстоўваць рухальны вопыт ва ўмовах эмацыйнага зносін з аднагодкамі, падахвочвае кожнага дзіцяці да максімальнага праявы сваіх здольнасцяў.
Тэматыка фізкультурна-масавых мерапрыемстваў на паветры павінна адлюстроўваць спецыфіку летняга аздараўлення.
Самастойная рухальная дзейнасць з'яўляецца адным з структурных кампанентаў рухальнага рэжыму ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Менавіта ў гэтым выглядзе дзейнасці дзіця ў найбольшай ступені можа праявіць ўзровень сваіх рухальных, гульнявых, камунікатыўных уменняў. Самастойная рухальная дзейнасць ўзнікае па ініцыятыве дзіцяці і праходзіць пад наглядам дарослага, пры яго ўскосным кіраўніцтве. Для яе разнастайнасці ў перыяд летняга аздараўлення неабходна стварэнне наступных умоў:
- уключэнне ў рэжым дня часу на самастойную рухальную дзейнасць (раніцай, пасля сняданку, на шпацырах, пасля сну, у розных відах дзейнасці);
- забеспячэнне неабходным спартыўным інвентаром (абсталяваннем) для выканання фізічных практыкаванняў на паветры;
-прадастаўленне дастатковага месца для рухаў, выканання фізічных практыкаванняў;
- індывідуалізацыя (дыферэнцыяцыя) фізічных практыкаванняў з улікам узроўняў (гиперподвижные, маларухомыя, аптымальна рухомыя дзеці) і тыпаў рухальнай актыўнасці выхаванцаў.
Загартоўванне з'яўляецца важным сродкам умацавання здароўя выхаванцаў пры ўмове, што яно арганічна ўключана ў комплекс фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў і ўяўляе сабой пэўную сістэму, простую ў выкананні і якая адказвае індывідуальным асаблівасцям здароўя і развіцця дзяцей.
Метады загартоўвання неабходна ўключаць у рэжымныя працэсы, выкарыстоўваючы натуральныя прыродныя фактары (паветра, ваду, рассеяныя прамяні сонца):
- штодзённыя аздараўленчыя прагулкі (не радзей двух разоў на дзень агульнай працягласцю не менш за 3 ч 20 мін - 4 ч у залежнасці ад рэжыму ўстановы дашкольнай адукацыі);
- шматразовае мыццё на працягу дня;
- паласканне паражніны рота вадой пакаёвай тэмпературы пасля кожнага прыёму ежы;
- дзённы (начны) сон пры адкрытых вокнах (пазбягаючы скразнякоў);
хада басанож на працягу дня: да і пасля сну, у любы час па жаданні дзяцей (ад 2-5 мін у групе першага ранняга ўзросту да 15-20 мін у старэйшай групе); па траве, пяску.
- комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) і фізічных практыкаванняў з пэўнай скіраванасцю (у тым ліку сюжэтнай):
- прафілактыка парушэнняў паставы і плоскаступнёвасці;
- развіццё каардынацыйных здольнасцяў;
развіццё фізічных якасцяў;
- удасканаленне рухальных уменняў і навыкаў (выкананне знаёмых рухаў у новых спалучэннях, з незвычайных зыходных палажэнняў, у незвычайных умовах і т.п.).
Элементы спартыўных гульняў (баскетбол, футбол, настольны тэніс, мястэчкі і інш.) і спартыўныя практыкаванні (катанне на ровары, самакаце, плаванне і інш.).
Гульні з элементамі спартыўнага арыентавання.
Комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) з рознымі відамі асноўных рухаў, якія развіваюць творчую актыўнасць і самастойнасць выхаванцаў.
Актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя) як форма калектыўнага, дзейнага адпачынку, комплексна вырашае аздараўленчыя, адукацыйныя і выхаваўчыя задачы, спрыяе развіццю ў дзяцей ўмення творча выкарыстоўваць рухальны вопыт ва ўмовах эмацыйнага зносін з аднагодкамі, падахвочвае кожнага дзіцяці да максімальнага праявы сваіх здольнасцяў.
Тэматыка фізкультурна-масавых мерапрыемстваў на паветры павінна адлюстроўваць спецыфіку летняга аздараўлення.
Самастойная рухальная дзейнасць з'яўляецца адным з структурных кампанентаў рухальнага рэжыму ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Менавіта ў гэтым выглядзе дзейнасці дзіця ў найбольшай ступені можа праявіць ўзровень сваіх рухальных, гульнявых, камунікатыўных уменняў. Самастойная рухальная дзейнасць ўзнікае па ініцыятыве дзіцяці і праходзіць пад наглядам дарослага, пры яго ўскосным кіраўніцтве. Для яе разнастайнасці ў перыяд летняга аздараўлення неабходна стварэнне наступных умоў:
- уключэнне ў рэжым дня часу на самастойную рухальную дзейнасць (раніцай, пасля сняданку, на шпацырах, пасля сну, у розных відах дзейнасці);
- забеспячэнне неабходным спартыўным інвентаром (абсталяваннем) для выканання фізічных практыкаванняў на паветры;
-прадастаўленне дастатковага месца для рухаў, выканання фізічных практыкаванняў;
- індывідуалізацыя (дыферэнцыяцыя) фізічных практыкаванняў з улікам узроўняў (гиперподвижные, маларухомыя, аптымальна рухомыя дзеці) і тыпаў рухальнай актыўнасці выхаванцаў.
Загартоўванне з'яўляецца важным сродкам умацавання здароўя выхаванцаў пры ўмове, што яно арганічна ўключана ў комплекс фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў і ўяўляе сабой пэўную сістэму, простую ў выкананні і якая адказвае індывідуальным асаблівасцям здароўя і развіцця дзяцей.
Метады загартоўвання неабходна ўключаць у рэжымныя працэсы, выкарыстоўваючы натуральныя прыродныя фактары (паветра, ваду, рассеяныя прамяні сонца):
- штодзённыя аздараўленчыя прагулкі (не радзей двух разоў на дзень агульнай працягласцю не менш за 3 ч 20 мін - 4 ч у залежнасці ад рэжыму ўстановы дашкольнай адукацыі);
- шматразовае мыццё на працягу дня;
- паласканне паражніны рота вадой пакаёвай тэмпературы пасля кожнага прыёму ежы;
- дзённы (начны) сон пры адкрытых вокнах (пазбягаючы скразнякоў);
хада басанож на працягу дня: да і пасля сну, у любы час па жаданні дзяцей (ад 2-5 мін у групе першага ранняга ўзросту да 15-20 мін у старэйшай групе); па траве, пяску.
Мастацка-эстэтычная праца ўключае:
- выяўленчую дзейнасць (маляванне ,лепка, аплікацыя, канструяванне, дзіцячы дызайн);
- музычную дзейнасць выхаванцаў;
- азнаямленне з творамі мастацкай літаратуры і фальклору.
Пры арганізацыі выяўленчай дзейнасці выхаванцаў у летні аздараўленчы перыяд важным з'яўляецца:
- разгляданне твораў выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія адлюстроўваюць прыгажосць гадовай прыроды;
- правядзенне мастацка-дыдактычных гульняў, накіраваных на развіццё ў дзяцей уяўленняў аб форме, колеры;
- эксперыментаванне з выяўленчымі, прыроднымі і дадатковымі матэрыяламі;
- уключэнне ў адукацыйны працэс творчых заданняў, якія спрыяюць развіццю творчага ўяўлення выхаванцаў (прыдумлянне новых вобразаў, падбор каляровых спалучэнняў, дадатак раней створаных сюжэтаў з дапамогай разнастайных матэрыялаў і тэхнік, маляванне з натуры (дрэў, кветак), крэйдамі на асфальце, палачкамі на пяску);
- засваенне нетрадыцыйных тэхнік малявання (граттаж, пальцавы жывапіс, манатыпія, пластилинография, набрызг, флоротипия, ниткография і інш.);
лепка з гліны, пластыліну ,салёнага цеста (аб'ёмныя выявы, дэкаратыўныя пласціны);
аплікацыйная дзейнасць (стварэнне плоскасных, полуобъемных малюнкаў; аб'ёмных аплікацый у тэхніцы папяровай пластыкі (з палос, пакамячанай паперы; аплікацый з элементамі фларыстыкі і інш.);
- канструяванне тэхнічнае (з канструктыўнага матэрыялу, дэталяў канструктараў) і мастацкае (з паперы, кардона, прыроднага і дадатковага матэрыялаў);
дзіцячы дызайн: аранжыроўкі (букеты, карціны з раслін, Біжутэрыя са штучнага і прыроднага матэрыялу і інш.); дызайн адзення (праектаванне масак, галаўных убораў, касцюмаў для святаў і забаў); дэкаратыўна-прасторавы дызайн (інтэр'ер лялечнага кутка, стварэнне дэкаратыўных пано і інш.).
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага камфорту дзяцей мэтазгодным з'яўляецца:
- уключэнне выяўленчай дзейнасці ў дзіцячыя святы;
- правядзенне забаў, якія ўключаюць эксперыментаванне дзяцей з выяўленчымі і прыроднымі матэрыяламі, садзейнічаюць замацаванню уяўленняў аб відах, жанрах мастацтва, сродках мастацкай выразнасці, конкурсаў з рознымі намінацыямі;
арганізацыя творчых майстэрняў, займальных игротек, гульняў з пяском.
У летні аздараўленчы перыяд пры арганізацыі музычнай дзейнасці выхаванцаў важным з'яўляецца:
- выкарыстанне музыкі ў рэжымных момантах;
- фонавае гучанне ўпадабаных дзецям вакальных і інструментальных твораў;
- правядзенне музычна-дыдактычных гульняў і заданняў, музычных віктарын;
- уключэнне ў адукацыйны працэс музычных твораў, якія ўвасабляюць "летнія" вобразы (а. Вівальдзі, п. і. Чайкоўскага і інш.);
- сольнае і калектыўнае музіцыраванне;
самастойная музычная дзейнасць дзяцей (выкананне песень і танцаў, арганізацыя сюжэтна-ролевых гульняў з «музычнымі» сюжэтамі).
На прагулцы, экскурсіі можна арганізаваць музычныя гульні пад спевы, карагоды, музіцыраванне на самастойна вырабленых цацках-інструментах (шейкеры з разнастайнымі напаўняльнікамі, міні-кастаньеты і бубны), з выкарыстаннем бытавых прадметаў (расчоска, вядзерца, папера ці цэлафан); музычна-творчыя гульні, якія прадугледжваюць выкарыстанне «першаэлементаў» музыкі — воплескаў, прытопаў, пстрычак і г.д., вакальныя і рухальныя імправізацыі, звязаныя з назіранымі з'явамі.
Віды музычных гульняў, якія выкарыстоўваюцца ў музычнай дзейнасці:
Камунікатыўныя музычныя гульні, гульні-танцы.
Музычныя гульні з спевамі, карагоды.
Рухомыя музычныя гульні, змест якіх накіраваны на:
- развіццё ўспрымання сродкаў музычнай выразнасці з дапамогай культуры руху;
- фарміраванне асноўных рухальных уменняў і навыкаў, арыентоўкі ў прасторы;
- фарміраванне ўяўленняў аб музычнай форме, музычных жанрах, танцавальных рухах;
- развіццё музычна-творчых здольнасцяў.
Гульні з музычнымі інструментамі.
Музычныя гульні-рэлаксацыі.
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага дабрабыту выхаванцаў мэтазгодным з'яўляецца правядзенне фальклорных святаў, забаў і іншых мерапрыемстваў.
У працы з дзецьмі дашкольнага ўзросту ў летні перыяд асаблівае значэнне мае далучэнне дзяцей да твораў мастацкай літаратуры і фальклору. Творы мастацкай літаратуры і фальклору, рэкамендуемыя вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі, ўключаюцца ва ўсе рэжымныя працэсы і віды дзіцячай дзейнасці. Формы дзейнасці, у якой прымяняецца мастацкае слова, вызначаюцца педагагічнымі работнікамі з улікам умоў установы дашкольнай адукацыі і яго дзейнасці ў летні аздараўленчы перыяд.
- музычную дзейнасць выхаванцаў;
- азнаямленне з творамі мастацкай літаратуры і фальклору.
Пры арганізацыі выяўленчай дзейнасці выхаванцаў у летні аздараўленчы перыяд важным з'яўляецца:
- разгляданне твораў выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія адлюстроўваюць прыгажосць гадовай прыроды;
- правядзенне мастацка-дыдактычных гульняў, накіраваных на развіццё ў дзяцей уяўленняў аб форме, колеры;
- эксперыментаванне з выяўленчымі, прыроднымі і дадатковымі матэрыяламі;
- уключэнне ў адукацыйны працэс творчых заданняў, якія спрыяюць развіццю творчага ўяўлення выхаванцаў (прыдумлянне новых вобразаў, падбор каляровых спалучэнняў, дадатак раней створаных сюжэтаў з дапамогай разнастайных матэрыялаў і тэхнік, маляванне з натуры (дрэў, кветак), крэйдамі на асфальце, палачкамі на пяску);
- засваенне нетрадыцыйных тэхнік малявання (граттаж, пальцавы жывапіс, манатыпія, пластилинография, набрызг, флоротипия, ниткография і інш.);
лепка з гліны, пластыліну ,салёнага цеста (аб'ёмныя выявы, дэкаратыўныя пласціны);
аплікацыйная дзейнасць (стварэнне плоскасных, полуобъемных малюнкаў; аб'ёмных аплікацый у тэхніцы папяровай пластыкі (з палос, пакамячанай паперы; аплікацый з элементамі фларыстыкі і інш.);
- канструяванне тэхнічнае (з канструктыўнага матэрыялу, дэталяў канструктараў) і мастацкае (з паперы, кардона, прыроднага і дадатковага матэрыялаў);
дзіцячы дызайн: аранжыроўкі (букеты, карціны з раслін, Біжутэрыя са штучнага і прыроднага матэрыялу і інш.); дызайн адзення (праектаванне масак, галаўных убораў, касцюмаў для святаў і забаў); дэкаратыўна-прасторавы дызайн (інтэр'ер лялечнага кутка, стварэнне дэкаратыўных пано і інш.).
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага камфорту дзяцей мэтазгодным з'яўляецца:
- уключэнне выяўленчай дзейнасці ў дзіцячыя святы;
- правядзенне забаў, якія ўключаюць эксперыментаванне дзяцей з выяўленчымі і прыроднымі матэрыяламі, садзейнічаюць замацаванню уяўленняў аб відах, жанрах мастацтва, сродках мастацкай выразнасці, конкурсаў з рознымі намінацыямі;
арганізацыя творчых майстэрняў, займальных игротек, гульняў з пяском.
У летні аздараўленчы перыяд пры арганізацыі музычнай дзейнасці выхаванцаў важным з'яўляецца:
- выкарыстанне музыкі ў рэжымных момантах;
- фонавае гучанне ўпадабаных дзецям вакальных і інструментальных твораў;
- правядзенне музычна-дыдактычных гульняў і заданняў, музычных віктарын;
- уключэнне ў адукацыйны працэс музычных твораў, якія ўвасабляюць "летнія" вобразы (а. Вівальдзі, п. і. Чайкоўскага і інш.);
- сольнае і калектыўнае музіцыраванне;
самастойная музычная дзейнасць дзяцей (выкананне песень і танцаў, арганізацыя сюжэтна-ролевых гульняў з «музычнымі» сюжэтамі).
На прагулцы, экскурсіі можна арганізаваць музычныя гульні пад спевы, карагоды, музіцыраванне на самастойна вырабленых цацках-інструментах (шейкеры з разнастайнымі напаўняльнікамі, міні-кастаньеты і бубны), з выкарыстаннем бытавых прадметаў (расчоска, вядзерца, папера ці цэлафан); музычна-творчыя гульні, якія прадугледжваюць выкарыстанне «першаэлементаў» музыкі — воплескаў, прытопаў, пстрычак і г.д., вакальныя і рухальныя імправізацыі, звязаныя з назіранымі з'явамі.
Віды музычных гульняў, якія выкарыстоўваюцца ў музычнай дзейнасці:
Камунікатыўныя музычныя гульні, гульні-танцы.
Музычныя гульні з спевамі, карагоды.
Рухомыя музычныя гульні, змест якіх накіраваны на:
- развіццё ўспрымання сродкаў музычнай выразнасці з дапамогай культуры руху;
- фарміраванне асноўных рухальных уменняў і навыкаў, арыентоўкі ў прасторы;
- фарміраванне ўяўленняў аб музычнай форме, музычных жанрах, танцавальных рухах;
- развіццё музычна-творчых здольнасцяў.
Гульні з музычнымі інструментамі.
Музычныя гульні-рэлаксацыі.
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага дабрабыту выхаванцаў мэтазгодным з'яўляецца правядзенне фальклорных святаў, забаў і іншых мерапрыемстваў.
У працы з дзецьмі дашкольнага ўзросту ў летні перыяд асаблівае значэнне мае далучэнне дзяцей да твораў мастацкай літаратуры і фальклору. Творы мастацкай літаратуры і фальклору, рэкамендуемыя вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі, ўключаюцца ва ўсе рэжымныя працэсы і віды дзіцячай дзейнасці. Формы дзейнасці, у якой прымяняецца мастацкае слова, вызначаюцца педагагічнымі работнікамі з улікам умоў установы дашкольнай адукацыі і яго дзейнасці ў летні аздараўленчы перыяд.
Асаблівасці арганізацыі харчавання і пітнога рэжыму
У летні аздараўленчы перыяд важна забяспечыць сістэму мер, накіраваную на якасць арганізацыі рацыянальнага, збалансаванага харчавання, якое забяспечвае арганізм дзіцяці усімі неабходнымі яму харчовымі рэчывамі (бялкамі, тлушчамі, вугляводамі, вітамінамі, мінеральнымі солямі) і энергіяй. Для забеспячэння бяспекі харчавання выхаванцаў ва ўмовах функцыянавання розных формаў арганізацыі дашкольнай адукацыі неабходна надаваць увагу не толькі якасці прадуктаў, якія паступаюць на харчаблок, але і умовам, тэрмінах іх захоўвання, захаванню патрабаванняў да тэхналогіі падрыхтоўкі гатовых страў, тэрмінах прыдатнасці і ўмовах захоўвання гатовых страў.
Прыкладныя двухтыднёвыя рацыёны павінны распрацоўвацца з улікам сезоннасці. У летні перыяд перавага аддаецца свежым гародніне, садавіне, сокам.
У мэтах прафілактыкі недастатковасці вітамінаў і мінеральных рэчываў ва ўстановах дашкольнай адукацыі штодня праводзіцца С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну (супаў або напояў) з разліку колькасці аскарбінавай кіслаты на порцыю згодна ўстаноўленым Нормам харчавання.
С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну праводзіцца медыцынскім работнікам ці іншым упаўнаважаным асобай (шэф-кухар, кухар) у парадку, вызначаным патрабаваннямі прававых актаў. С-вітамінізацыя узвараў праводзіцца пасля іх астуджэння да тэмпературы + 12 ° C — +15 ° C, перад раздачай ежы. Пры С-вітамінізацыі КІСЯЛЁЎ аскарбінавую кіслату ўводзяць у крухмальную муку. У выпадку атрымання дзецьмі полівітамінных або вітамінна-мінеральных комплексаў С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну не праводзіцца, калі ўтрыманне вітаміна С у дадзеных комплексах забяспечвае не менш за 80% сутачнай патрэбнасці ў ім выхаванца. Падагрэў С-вітамінізаваных страў не дапускаецца.
Для арганізацыі якаснага рацыянальнага харчавання выхаванцаў неабходна:
- забяспечыць энергетычную каштоўнасць сутачных рацыёнаў харчавання, адпаведных энергатратах дзяцей;
- максімальна разнастаіць і збалансаваць рацыён па ўсіх замяняльныя і незаменным харчовых фактараў, уключаючы бялкі і амінакіслоты, харчовыя тлушчы і тлустыя кіслоты, вітаміны, мінеральныя солі і мікраэлементы;
- выкарыстоўваць тэхналагічную і кулінарную апрацоўку прадуктаў і страў, якая забяспечвае іх высокія смакавыя якасці і захаванасць зыходнай харчовай каштоўнасці;
- улічваць індывідуальныя асаблівасці выхаванцаў (у тым ліку непераноснасць імі асобных прадуктаў і страў);
- забяспечыць санітарна-гігіенічную бяспеку харчавання (захаванне адпаведных санітарных патрабаванняў да стану харчаблока, якія пастаўляюцца прадуктам харчавання, іх транспарціроўцы, захоўванню, падрыхтоўцы, раздачы страў і інш.).
У летні час асаблівую ўвагу неабходна надаць арганізацыі пітнога рэжыму, бо падчас спякоты патрэба ў вадкасці ў дзіцяці істотна павялічваецца. Для арганізацыі пітнога рэжыму выхаванцаў выкарыстоўваецца негазаваная пітная вада прамысловай вытворчасці, фасаваная ў ёмістасці, або кіпячоная, якая захоўваецца не больш за 6 гадзін.
Пітная вада павінна быць даступная дзіцяцям на працягу ўсяго часу іх знаходжання ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Пітная вада выносіцца на вуліцу, разліваецца ў аднаразовы посуд або посуд індывідуальнага карыстання па просьбе дзяцей.
Прыкладныя двухтыднёвыя рацыёны павінны распрацоўвацца з улікам сезоннасці. У летні перыяд перавага аддаецца свежым гародніне, садавіне, сокам.
У мэтах прафілактыкі недастатковасці вітамінаў і мінеральных рэчываў ва ўстановах дашкольнай адукацыі штодня праводзіцца С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну (супаў або напояў) з разліку колькасці аскарбінавай кіслаты на порцыю згодна ўстаноўленым Нормам харчавання.
С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну праводзіцца медыцынскім работнікам ці іншым упаўнаважаным асобай (шэф-кухар, кухар) у парадку, вызначаным патрабаваннямі прававых актаў. С-вітамінізацыя узвараў праводзіцца пасля іх астуджэння да тэмпературы + 12 ° C — +15 ° C, перад раздачай ежы. Пры С-вітамінізацыі КІСЯЛЁЎ аскарбінавую кіслату ўводзяць у крухмальную муку. У выпадку атрымання дзецьмі полівітамінных або вітамінна-мінеральных комплексаў С-вітамінізацыя дзённага або сутачнага рацыёну не праводзіцца, калі ўтрыманне вітаміна С у дадзеных комплексах забяспечвае не менш за 80% сутачнай патрэбнасці ў ім выхаванца. Падагрэў С-вітамінізаваных страў не дапускаецца.
Для арганізацыі якаснага рацыянальнага харчавання выхаванцаў неабходна:
- забяспечыць энергетычную каштоўнасць сутачных рацыёнаў харчавання, адпаведных энергатратах дзяцей;
- максімальна разнастаіць і збалансаваць рацыён па ўсіх замяняльныя і незаменным харчовых фактараў, уключаючы бялкі і амінакіслоты, харчовыя тлушчы і тлустыя кіслоты, вітаміны, мінеральныя солі і мікраэлементы;
- выкарыстоўваць тэхналагічную і кулінарную апрацоўку прадуктаў і страў, якая забяспечвае іх высокія смакавыя якасці і захаванасць зыходнай харчовай каштоўнасці;
- улічваць індывідуальныя асаблівасці выхаванцаў (у тым ліку непераноснасць імі асобных прадуктаў і страў);
- забяспечыць санітарна-гігіенічную бяспеку харчавання (захаванне адпаведных санітарных патрабаванняў да стану харчаблока, якія пастаўляюцца прадуктам харчавання, іх транспарціроўцы, захоўванню, падрыхтоўцы, раздачы страў і інш.).
У летні час асаблівую ўвагу неабходна надаць арганізацыі пітнога рэжыму, бо падчас спякоты патрэба ў вадкасці ў дзіцяці істотна павялічваецца. Для арганізацыі пітнога рэжыму выхаванцаў выкарыстоўваецца негазаваная пітная вада прамысловай вытворчасці, фасаваная ў ёмістасці, або кіпячоная, якая захоўваецца не больш за 6 гадзін.
Пітная вада павінна быць даступная дзіцяцям на працягу ўсяго часу іх знаходжання ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Пітная вада выносіцца на вуліцу, разліваецца ў аднаразовы посуд або посуд індывідуальнага карыстання па просьбе дзяцей.
Нарматыўнае прававое забеспячэнне арганізацыі летняй аздараўленчай работы ва ўстановах дашкольнай адукацыі
- Кодекс Республики Беларусь об образовании от 13 января 2011 г. № 243-З (в ред. Законов Республики Беларусь от 04.01.2014 № 126-З).
- Закон Республики Беларусь от 4 января 2014 г. № 125-З «О физической культуре и спорте».
- Указ Президента Республики Беларусь от 5 января 2012 г. № 10 «О совершенствовании порядка оказания медицинской помощи обучающимся».
- Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 21 февраля 2005 г. № 177 «Об утверждении Положения об организации питания учащихся, получающих общее среднее образование, специальное образование на уровне общего среднего образования» (в ред. постановлений Совета Министров Республики Беларусь от 28.11.2014 № 1114).
- Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 29 февраля 2008 г. № 307 «О размере и порядке взимания платы за питание детей, получающих дошкольное образование, специальное образование на уровне дошкольного образования» (в ред. постановления Совета Министров Республики Беларусь от 27.03.2014 № 266).
- Разъяснения по применению постановления Совета Министров Республики Беларусь от 27 марта 2014 г. № 266 «О внесении изменений и дополнений в постановление Совета Министров Республики Беларусь от 29 февраля 2008 г. № 307».
- Постановление Совета Министров Республики Беларусь от 27 апреля 2013 г. № 317 «О нормах питания и денежных нормах расходов на питание обучающихся, а также участников образовательных мероприятий из числа лиц, обучающихся в учреждениях образования» (в ред. постановления Совета Министров Республики Беларусь от 26.11.2014 № 1104).
- Организация рационального питания детей в дошкольных учреждениях. Руководство № 11-14-1-2000. Разработано Министерством здравоохранения Республики Беларусь, Белорусским научно-исследовательским санитарно-гигиеническим институтом, Республиканским центром гигиены и эпидемиологии, Министерством образования Республики Беларусь.
- Организация рационального питания детей в интернатных учреждениях. Руководство № 11-14-2-2002. Разработано Министерством здравоохранения Республики Беларусь, НИИ санитарии и гигиены, Республиканским центром гигиены и эпидемиологии Министерства здравоохранения Республики Беларусь, Минским городским центром гигиены и эпидемиологии, Белорусским государственным медицинским университетом, Министерством образования Республики Беларусь.
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 7 августа 2003 г. № 58 «Об утверждении Инструкции о расследовании и учете несчастных случаев с обучающимися и воспитанниками».
- Приказ Министерства образования Республики Беларусь от 27 января 2004 г. № 403 «Об изменениях и дополнениях к «Сборнику рецептур блюд для детей раннего и дошкольного возраста» (2003 г.), которые выявлены как издержки при издании (опечатки).
- Методические рекомендации Министерства образования Республики Беларусь «Организация рационального питания детей в дошкольных учреждениях». — Минск, 2006.
- Инструкция 2.3.1.10-15-26-2006 «Проведение и контроль С-витаминизации рационов питания», утвержденная постановлением Главного государственного санитарного врача Республики Беларусь от 31 октября 2006 г. № 132.
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 24 сентября 2007 г. № 50 «Об утверждении перечней оборудования для учреждений, обеспечивающих получение дошкольного образования» (в ред. постановления Министерства образования Республики Беларусь от 04.11.2009 № 69).
- Постановление Министерства здравоохранения Республики Беларусь от 29 августа 2008 г. № 135 «Об утверждении Инструкции об организации диетического питания в государственных организациях здравоохранения» (в ред. постановления Министерства здравоохранения Республики Беларусь от 20.07.2011 № 71).
- Сборник нормативных документов «Гигиена детей и подростков», вып. 1 / сост. А. А. Малахова, Минск, 2009.
- Приказ Министра здравоохранения Республики Беларусь от 1 июня 2009 г. № 532 «Об утверждении некоторых клинических протоколов»» (Приложение «Клинический протокол диагностики, лечения и медицинской реабилитации детского населения Республики Беларусь с избыточной массой тела и ожирением»).
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 25 июля 2011 г. № 150 «Об утверждении Положения об учреждении дошкольного образования и признании утратившими силу некоторых нормативных правовых актов Министерства образования Республики Беларусь» (в ред. постановления Минобразования от 20.08.2013 № 78).
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 25 июля 2011 г. № 154 «Об утверждении типового учебного плана дошкольного образования».
- Письмо Министерства здравоохранения Республики Беларусь, Министерства образования Республики Беларусь от 10 мая 2012 № 10-17/П-18/3/10-27/16-643 «О разъяснении основных аспектов организации оказания медицинской помощи в учреждениях образования».
- Приказ Министерства здравоохранения Республики Беларусь от 31 мая 2012 г. № 669 «О совершенствовании организации оказания медицинской помощи детям в учреждениях образования» (вместе с Инструкцией об организации оказания медицинской помощи детям в учреждениях образования).
- Приказ Министра здравоохранения Республики Беларусь от 13 июля 2012 г. № 801 «О совершенствовании организации лечебного (диетического) питания детей с целиакией».
- Письмо Министерства образования Республики Беларусь от 30.07.2012 № 10-16/1250 «О распределении обязанностей лиц, ответственных за организацию безопасного питания в дошкольных учреждениях, при написании меню-требования».
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 27 ноября 2012 г. № 133 «Об утверждении учебной программы дошкольного образования».
- Постановление Министерства здравоохранения Республики Беларусь от 25 января 2013 г. № 8 «Об утверждении Санитарных норм и правил «Требования для учреждений дошкольного образования» и признании утратившими силу некоторых постановлений Министерства здравоохранения Республики Беларусь и их отдельных структурных элементов» (в ред. постановления Министерства здравоохранения Республики Беларусь от 25.11.2014 № 78).
- Саванович, И. И. Лечебное питание при непереносимости глютена у детей / И. И. Саванович. — Минск, 2013. — 24 с.
- Сборник рецептур блюд для детей раннего и дошкольного возраста / Т. Д. Андрианова [и др.]. — Минск : Нац. ин-т образования, 2003. — 632 с.
- Постановление Министерства по чрезвычайным ситуациям Республики Беларусь от 14 марта 2014 г. № 3 «Об утверждении Правил пожарной безопасности Республики Беларусь. ППБ Беларуси 01-2014».
- Постановление Министерства образования Республики Беларусь от 14 июля 2014 г. № 105 «Об установлении перечней и норм обеспечения спортивным инвентарем и оборудованием, необходимым для организации физического воспитания обучающихся учреждений образования, иных организаций, индивидуальных предпринимателей, которым в соответствии с законодательством предоставлено право осуществлять образовательную деятельность, проведения с ними физкультурно-оздоровительных и массовых мероприятий».
- Постановление Министерства спорта и туризма Республики Беларусь от 6 октября 2014 г. № 61 «Об утверждении Правил безопасности проведения занятий физической культурой и спортом».
Праграмна-метадычнае забеспячэнне летняй аздараўленчай работы ва ўстановах дашкольнай адукацыі
- Анцыпирович, О. Н. В мире музыки : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / О.Н. Анцыпирович, О. Н. Зыль. — Минск : Пачатковая школа, 20 — 48 с. — (Серия «Мир детства»).
- Анцыпирович, О. Н. Музыкально-эстетическое развитие детей дошкольного возраста (с электронным приложением): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / О. Н. Анцыпирович, О. Н. Зыль. — Минск : Адукацыя і выхаванне, 2012. — 24 с. : 31 с. ил.
- Анцыпирович, О.Н. Тропинка в мир музыки : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / О. Н. Анцыпирович, О. Н. Зыль. — Минск : Жасскон, 2012. — 52 с. : 24 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Анцыпіровіч, В.М. У свеце музыкі : вучэб. нагляд. дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі / В. М. Анцыпіровіч, А. М. Зыль. — Мінск : Пачатковая школа, 20 — 48 с. — (Серыя «Свет дзяцінства»).
- Васильева, О. К. Педагогическая поддержка сюжетно-ролевых игр детей : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / О.К. Васильева. — Мозырь : Содействие, 2013. — 152 с.
- Вучэбная праграма дашкольнай адукацыі. — Мінск: Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь, Нац. ін-т адукацыі, 2012. — 416 с.
- Глазырина, Л.Д. Двигательная деятельность в группе «Почемучки» : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. Д. Глазырина. — Минск : Зорны Верасок, 2010. — 360 с.
- Глазырина, Л.Д. Физкультурные занятия в группе «Фантазеры»: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. Д. Глазырина. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 240 с.
- Горбатова, Е.В. Веселые игры с линией и цветом (Серия «Умней-ка!») : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. В. Горбатова. — Минск : Жасскон, — 40 с.
- Горбатова, Е. В. Художественная мозаика (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. В. Горбатова. — Минск : Жасскон, 20 — 40 с.
- Горбатова, Е. В. Художественное развитие детей дошкольного возраста (с электронным приложением) : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. В. Горбатова. — Минск : Адукацыя і выхаванне, 2012. — 72 с.
- Горелова, Л.А. Твоя столица: стадионы и спортплощадки Минска : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. А. Горелова. — Минск : Народная асвета, 2011. — 22 с. : 26 с. ил. — (Страницы родной земли).
- Гракова, К. Г. Твоя столица: заводы и фабрики Минска : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / К. Г. Гракова. — Минск : Народная асвета, 2011. — 15 с.: 26 с. ил. — (Страницы родной земли).
- Давидович, А.Л. Развитие речевого творчества старших дошкольников : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / А. Л. Давидович. — Мозырь : Белый Ветер, 2014. — 104 с.
- Давидович, Е. Б. Твоя столица: архитектура Минска: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. Б. Давидович. — Минск : Народная асвета, 2011. — 14 с. : 25 с. ил. — (Страницы родной земли).
- Дубинина, Д.Н. В мире сказок : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования с русским языком обучения / Д. Н. Дубинина — Минск : Пачатковая школа, 20 — 24 с. — (Серия «Мир детства»).
- Дубинина, Д. Н. Игры с картинками для малышей: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Д. Н. Дубинина. — Минск : Жасскон, 20 — 28 с. : 32 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Дубинина, Д. Н. Путешествие в сказку: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Д. Н. Дубинина. — Минск : Жасскон, 20 — 20 с. : 24 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Дубініна,Д. М. Родная прырода ў вуснай народнай творчасці : дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі / Д. М. Дубініна, А. А Страха, Д. У. Дубінін. — Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2012. — 136 с.
- Дубініна, Д. М. Родная прырода ў вуснай народнай творчасці: дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі / Д. М. Дубініна, А. А. Страха, Д. У. Дубінін. — Мазыр : Белы Вецер, 2014. — 136 с.
- Дубініна, Д. М. У свеце казак: вучэб. нагляд. дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі з беларускай мовай навучання / Д. М. Дубініна. — Мінск: Пачатковая школа, 2013. — 24 с. — (Серыя «Свет дзяцінства»).
- Евдокимова, Н. Н. Твоя столица: театры Минска: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Н. Н. Евдокимова. — Минск : Народная асвета, 2011. — 15 с. : 27 с. ил. — (Страницы родной земли).
- Житко, И. В. Веселые игры с числами и фигурами (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / И. В. Житко. — Минск : Жасскон, — 64 с.
- Житко, И. В. Играем в математику: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / И. В. Житко — Минск : Жасскон, 20 — 16 с. : 24 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Житко, И. В. Математика для малышей : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / И. В. Житко. — Минск: Жасскон, 20 — 16 с. : 32 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Житко, И. В. Математическая мозаика (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / И. В. Житко. — Минск : Жасскон, 20 — 64 с.
- Житко, И. В. Навстречу математике: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / И. В. Житко. — Минск : Пачатковая школа, 20 — 24 с. — (Серия «Мир детства»).
- Жихар, О.П. Особенности планирования и организации работы с детьми в разновозрастных группах дошкольных учреждений : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / О. П. Жихар, З. В. Кощева. — Мозырь : Белый Ветер. — 2010. — 207 с.
- Жытко,І. У. Насустрач матэматыцы : вучэб. нагляд. дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі / І. У. Жытко. — Мінск : Пачатковая школа, 2013. — 24 с. — (Серыя «Свет дзяцінства»).
- Игра в жизни дошкольника : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. А. Панько [и др. ]; под ред. Я. Л. Коломинского, Е. А. Панько. — Мозырь: Белый Ветер, 2014. — 184 с.
- Казаручик, Г. Н. Экологическое воспитание детей дошкольного возраста: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Г. Н. Казаручик. — Минск : Нац. ин-т образования, 2014. — 72 с.
- Ладутько, Л.К. Природа в развитии и воспитании детей дошкольного возраста (от 5 до 6 лет) : учеб.-метод. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. К. Ладутько, С. В. Шкляр. — Минск : Нац. ин-т образования, 2014. — 255 с.
- Ладутько, Л. К. Удивительный мир природы (от 5 до 6 лет): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. К. Ладутько, С. В. Шкляр. — Минск : Нац. ин-т образования, 2014. — 48 с. : ил.
- Литвина, Н. В. Ознакомление детей старшего дошкольного возраста с рукотворным миром (с электронным приложением): учеб.-метод. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Н. В. Литвина, Е. И. Лосик. — Минск : Вышэйшая школа, 2014. — 109 с. : + 1 электрон. опт. диск.
- Недвецкая, Т. М. Учимся считать в игре : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Т. М. Недвецкая. — Минск: Адукацыя і выхаванне, 2012. — 16 с. : 24 с. ил.
- Никашина, Г. А. Интеллектуально-творческое развитие детей дошкольного возраста: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Г. А. Никашина. — Минск : Нац. ин-т образования, 2014. — 167 с.
- Пашко, В. Л. Дошкольникам об эмоциях: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / В. Л. Пашко. — Минск : Адукацыя і выхаванне, 2012. — 16 с. : 24 с. ил.
- Петрикевич, А. А. Веселые игры по ознакомлению с природой (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / А. А. Петрикевич. — Минск : Жасскон, 20 — 40 с.
- Петрикевич, А. А. Твоя столица: парки и скверы Минска: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / А. А. Петрикевич. — Минск : Народная асвета, 2011. — 14 с. : 27 с. ил. — (Страницы родной земли).
- Петрикевич, А. А. Экологическая мозаика (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / А. А. Петрикевич. — Минск : Жасскон, 20 — 40 с.
- Поздеева, Т.В. Уроки нравственности : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Т. В. Поздеева. — Минск : Жасскон, 20 — 20 с. : 28 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Полягошко, С.В. Творческое развитие ребенка в условиях художественно-речевой деятельности : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / С. В. Полягошко. — Мозырь : Белый Ветер, 2014. — 82 л. : ил.; 47, [1] с.
- Пралеска: группа «Малыши». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 112 с.
- Пралеска: группа «Почемучки». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 2 ч. Ч. 1 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 168 с.
- Пралеска: группа «Почемучки». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 2 ч. Ч. 2 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 168 с.
- Пралеска: группа «Фантазеры». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 5 ч. Ч. 1 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 112 с.
- Пралеска: группа «Фантазеры». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 5 ч. Ч. 2 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 216 с.
- Пралеска: группа «Фантазеры». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования: в 5 ч. Ч. 3 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 184 с.
- Пралеска: группа «Фантазеры». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 5 ч. Ч. 4 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 196 с.
- Пралеска: группа «Фантазеры». Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования : в 5 ч. Ч. 5 / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 192 с.
- Пралеска: У истоков образного слова. Хрестоматия: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / сост. : А. И. Саченко, Л. А. Саченко. — Минск : Нац. ин-т образования, 2011. — 112 с.
- Семенова, Е.М. Психологическое здоровье ребенка и педагога: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. М. Семенова, Е. П. Чеснокова; под ред. проф. Е. А. Панько. — Мозырь: Белый Ветер, 2010. — 174, [2] с. : ил.
- Смолер, Е.И. Развитие интеллектуальной активности детей дошкольного возраста: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. И. Смолер. — Мозырь : Белый Ветер, 2014. — 104 с.
- Смолер, Е. И. Развитие старших дошкольников в эвристической деятельности: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. И. Смолер. — Минск : Нац. ин-т образования, 2014. — 94 с.
- Старжинская, Н.С. Веселые игры для развития речи (Серия «Умней-ка!») : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Н. С. Старжинская. — Минск : Жасскон, 20 — 60 с.
- Старжынская, Н.С. Вучыся размаўляць правільна : вучэб. нагляд. дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі з беларускай мовай навучання / Н. С. Старжынская. — Мінск : Пачатковая школа, 2013. — 24 с. — (Серыя «Свет дзяцінства»).
- Старжинская, Н.С. Играем со словами и звуками : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Н. С. Старжинская. — Минск : Жасскон, 2012. — 40 с. : 32 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Старжинская, Н.С. Речевая мозаика (Серия «Умней-ка!») : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Н. С. Старжинская. — Минск : Жасскон, 20 — 56 с.
- Старжинская, Н.С. Учись говорить правильно : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования с русским языком обучения / Н. С. Старжинская. — Минск : Пачатковая школа, 20 — 24 с. — (Серия «Мир детства»).
- Страха, А.А. У свеце прыроды : вучэб. нагляд. дапаможнік для педагогаў устаноў дашк. адукацыі / А. А. Страха. — Мінск : Пачатковая школа, 2013. — 16 с. — (Серыя «Свет дзяцінства»).
- Стреха, Е.А. В мире природы : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. А. Стреха. — Минск : Пачатковая школа, 20 — 16 с. — (Серия «Мир детства»).
- Стреха, Е.А. Малыши в мире природы : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. А. Стреха. — Минск : Жасскон, 20 — 16 с. : 32 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Стреха, Е. А. Ознакомление детей дошкольного возраста с природой: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. А. Стреха. — Минск : Народная асвета, 2012. — 64 с.
- Стреха, Е. А. Познаём мир природы: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Е. А. Стреха. — Минск : Жасскон, 20 — 24 с. : 32 с. ил. — (Серия «Мир детства»).
- Учебная программа дошкольного образования. — Минск: Министерство образования Республики Беларусь, Нац. ин-т образования, — 416 с.
- Ходонович, Л. С. Веселые игры с музыкальными звуками и инструментами (Серия «Умней-ка!»): учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. С. Ходонович. — Минск : Жасскон, 2012. — 40 с.
- Ходонович, Л.С. Музыкальная мозаика (Серия «Умней-ка!») : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. С. Ходонович. — Минск : Жасскон, 20 — 56 с.
- Ходонович, Л.С. Мы играем в мюзикл! : учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. С. Ходонович. — Минск : Народная асвета, 20 — 40 с.
- Ходонович,Л. С. Развитие музыкально-театральной деятельности детей дошкольного возраста : учеб.-метод. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / Л. С. Ходонович. — Минск : Народная асвета, 20 — 176 с.
- Шебеко, В. Н. В мире движений: учеб. нагляд. пособие для педагогов учреждений дошк. образования / В. Н. Шебеко. — Минск : Пачатковая школа, 2013. — 24 с. — (Серия «Мир детства»).
- Шишкина, В. А. Двигательное развитие дошкольника: пособие для педагогов учреждений дошк. образования / В. А. Шишкина. — Мозырь: Белый Ветер, 2014. — 133 с.
- Шишкина, В. А. Подвижные игры для детей дошкольного возраста : пособие для педагогов учреждений дошк. образования / В. А. Шишкина, М. Н. Дедулевич. — Мозырь: Белый Ветер, 2